تنفس شکمی و فواید آن
آی کی دو آی کی کای کاشان
فرهنگی - ورزشی -اجتماعی- علمی آموزشی

یکی از ساده ترین و تاثیرگذارترین تنفس ها، تنفس شکمی است. این تنفس ما را در برابر بیماریهای مثل سرماخوردگی، آسم و برونشیت مقاوم می کند و از استرس و اضطراب جلوگیری و ذهن را آرام و وانهاده خواب را بهتر می کند. بدن انرژی کمتری استفاده و کار کمتری از قلب، شش و مغز کشیده می شود. تنفس شکمی قدرت تفکر را افزایش می دهد ولی ما به اهمیت تنفس در سلامتی و زندگی روزانه ناآگاه و بی توجه هستیم پس باید تنفسمان را اصلاح کنیم  و توجه خاصی به آن داشته باشیم.

برای اینکه تمرینات تنفس بهتری داشته باشیم باید موارد زیر را رعایت کنیم:

v     مکان تمرین باید تمیز، عاری از آلودگی و آرام باشد.

v     تنفس همیشه باید از سوراخهای بینی باشد مگر تکنیک خاصی بخواهیم انجام بدهیم.

v     تنفس باید آرام و عمیق باشد و از فشار زیاد و سرعت آن خودداری کرد.

v     آگاهی از تنفس در طی تمرین خیلی مهم است.

  به پشت دراز بکشید و سر و گردن و ستون مهره ها در یک راستا باشد. دستها کنار بدن و کف دستها رو به سقف، پاها به اندازه عرض شانه باز است. حالا چشمها را بدون فشار ببندید. در شروع تمرین باید به تک تک اعضای بدن توجه کرد و آنها را آرام و اگر منقبض است آنها را وانهاده کرد. حالا تمامی آگاهی را به تنفستان ببرید دم را آرام و عمیق وارد بدن و شکم را گنبدی شکل کنید و بعد خیلی آرام بدون هیچگونه فشار و انقباضی بازدم انجام دهید. اگر افکاری به ذهن شما  می آید به آن توجه نکنید بگذارید که این افکار بیایند و بروند فقط توجه شما به دم و بازدم باشد. این تمرین برای 5 تا 10 دقیقه خوب است ولی بستگی به خود شخص دارد که تا چه موقع می تواند انجام بدهد. هر زمانیکه احساس خستگی کردید تمرین را رها کنید و تنفس عادی انجام دهید. برای روزهای اول همین کافی است که بتوانیم راحت و درست انجام بدهیم. بعد از مدتیکه این تمرین را انجام دادیم سعی کنیم دم و بازدم را با هم مساوی کنیم یعنی طول زمان دم را بشماریم و به همان اندازه بازدم انجام بدهیم. حالا بعد از تمرین روزها تنفس، آنرا پیشرفته تر می کنیم یعنی طول زمان دم را می شماریم و بازدم را دو برابر بیرون بدهیم با آگاهی کامل و بدون هیچگونه فشاری. این دم و بازدم باعث می شود ذهن و بدن وانهاده و سیستم عصبی آرامتر شود. تنفس هر چه آرامتر و بدون هیچگونه فشار و انقباضی انجام گیرد تاثیرش بیشتر است.

پس ما با انجام دادن تمرینات یوگا و تمرینات تنفسی می توانیم روی تنفس، سلامتی و همچنین طرز زندگیمان تاثیر بسزایی داشته باشیم.

 


شنبه 22 ارديبهشت 1397برچسب:, :: 11:30 :: نويسنده : تای شا

درباره وبلاگ

به وبلاگ صلح و دوستی خوش آمدید
موضوعات
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 30
بازدید دیروز : 11
بازدید هفته : 60
بازدید ماه : 60
بازدید کل : 7371
تعداد مطالب : 121
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1